28 ianuarie 2012

Factorii de natura socio-umana, manipularea si securitatea



           Av. Dr. Raluca Constantinescu

Publicat in “Dimensiunile nonmilitare ale securitatii – puncte de vedere”
Autor Prof. Univ. Dr. Mircea Muresan

Factorii de natura socio-umana sunt definiti de un ansamblu coerent de caracteristici esentiale. Se poate considera ca factorii de natura socio-umana sunt, de fapt, fenomene psihosociale si se pot analiza ca atare. Printre acestea se afla urmatoarele:

Flexibilitatea, adica capacitatea factorilor socio-umani de a se adapta rapid si fara disfunctionalitati majore la realitatea cu care se confrunta.

- Caracterul sistemical factorilor de natura socio-umana. Acesta se defineste prin faptul ca elementele lor structurale se afla intr-un proces de interconditio-nare, interdependent si interactiune.

- Factorii de natura socio-umana se prezinta ca un sistem deschis. Aceasta semnifica faptul ca intreg sistemul, dar si fiecare componenta a sa comunica cu exteriorul, facand schimb de informatii, ceea ce ii permite sa se adapteze adecvat la mediul inconjurator, pe de o parte, si sa produca transformari in acest mediu prin care isi faciliteaza existenta si evolutia, pe de alta parte.

Diversitatea componentelor ansamblului ce constituie factorii de natura socio-umana. Aceasta diversitate – sociala, psihosociala, psihologica si biologica – este insotita de o complexitate sporita a factorului de natura socio-umana datorata interactiunii, interdependentei si interconditionarii dintre elementele sale structurale.

Pluridimensionalitatea este o alta caracteristica esentiala a factorilor de natura socio-umana. Cu alte cuvinte, acesti factori se definesc prin: 
          - dimensiunea sociala - care indica faptul ca intreaga existenta, viata si activitate a acestuia se deruleaza in si prin mediul social, adica in societate;
          - dimensiunea psihosociala care afirma ca fiinta umana se naste, creste, evolueaza, se dezvolta ca persoana mai intai si ca personalitate apoi numai in calitate de membru al unui grup uman;
          - dimensiunea psihologica constituie rezultanta insusirilor psihice individuale – aptitudini, temperament, afectivitate, motivatie, gandire, imaginatie, memorie, atentie, vointa – ce il disting pe un individ uman de ceilalti, pe de o parte, si il fac sa exceleze intr-un domeniu sau altul de activitate, pe de alta parte. Practic, aceste insusiri si procese psihice se constituie in variabile ce definesc fiecare om, ca entitate unica. Ele vor avea o influenta consistenta si semnificativa asupra a tot ceea ce gandeste, spune si face o persoana sau alta, intr-o situatie data; 
         - dimensiunea biologica ce defineste calitatile si insusirile fizice ale fiintei umane.

Complexitatea factorilor de natura socio-umana. Aceasta rezida in: structura complexa a fiintei umane, ca entitate bio-psiho-sociala; multitudinea rolurilor sociale asumate si indeplinite de om in calitate de actor social. In deplin consens cu statutul social detinut intr-un grup uman sau altul, fiecare persoana joaca mai multe roluri; vasta retea a relatiilor interumane, inter si intragrupale,precum si interpersonal din societate.

Caracterul evolutiv al factorilor de natura socio-umana. Prin schimbul neintrerupt de informatii intre factorii de natura socio-umana si contextul social in care se deruleaza o activitate sau alta, primii, in timp, fac un salt calitativ, evoluand spre o alta stare si functionalitate.

Toate aceste caracteristici constituie un tot, o entitate ale carei elemente se afla in interactiune si interdependenta. De exemplu, daca biologicul este suportul material pentru psihic si psihosocial si se manifesta in si prin social, acestea din urma potenteaza calitatile fizice ale omului, le pune in valoare, facand ca fiecare fiinta umana sa fie unica in felul sau de a fi, de a gandi si de a se manifesta in societate.

Factorii de natura socio-umana se manifesta, in principal, prin: opinii individuale si opinia publica; atitudinile individuale si atitudinile sociale; comportamentele individuale si comportamentele sociale; perceptia individuala si perceptia sociala; reprezentarea individuala si reprezentarea sociala; stres; traditii; mentalitati; obiceiuri; coeziunea sociala; climatul psihosocial; eficacitate; relatiile interpersonale si interumane; influenta sociala. Toate aceste expresii ale factorilor de natura socio-umana se produc si se manifesta in si prin social, cu contributia zestrei psihologice a fiecarui individ uman, a complexei  interactiuni psihosociale din cadrul indeplinirii rolurilor sociale incredintate si/sau asumate de oameni, ca actori sociali.

Manipulearea persoanelor, grupurilor umane si a colectivitatilor constituie o realitate de netagaduit in zilele noastre. Astfel, frecvent, se intampla: sa cumparam ceva atunci cand nu avem cu adevarat nevoie de un astfel de obiect; sa raspundem pozitiv la o solicitare desi, in realitate, nu dorim sa facem acel lucru; sa iesim confuz, tulburat de la un schimb de replici cu o persoana fara a intelege ce s-a intamplat; sa reparam ceva la un pret cu mult mai mare decat de obicei. 

Asemenea situatii semnifica faptul ca am fost in contact cu o persoana ce ne-a manipulat. Pe de alta parte, aceasta poate insemna ca, acum, mai mult ca niciodata, manipularea este omniprezenta. In acest sens, sa ne gandim la publicitate, vanzari, politica, moda, concurenta, solicitarea pe Internet, controlul informatiei, etc. Totodata, manipularea se regaseste in relatiile familiale, amicale, profesionale si de alta natura.

Verbul a manipula se poate defini ca fiind influentarea cu abilitate a unui grup sau individ uman pentru a-l face sa gandeasca si sa actioneze cum se doreste de catre cel care a initiat respectiva actiune. Dar, oricare ar fi forma pe care o ia manipularea – flatare, plans, incitare, suparare, seductie -, ea comporta intotdeauna o serie de atitudini si afirmatii ce vizeaza sa-l determine pe celalalt sa faca anumite lucruri pe care nu le doreste, si daca aceasta este posibil, fara ca el sa-si dea seama de acest fapt.

Manipularea este o manevra constienta sau inconstienta care vizeaza sa domine o alta persoana pentru a obtine anumite avantaje, ea implica un raport de putere de la dominator la dominat si este un raport de exploatare. Prin urmare, aceasta este o relatie coercitiva si interesata ce trece prin acte si comportamente alese cu atentie de catre manipulator si efectuata, relativ, voluntar de cel manipulat, dar fara a cunoaste scopurile reale ale sursei manipularii.

In raporturile noastre cu ceilalti, suntem susceptibili de a intalni o multitudine de comportamente manipulatoare, ca de exemplu: acuza pentru a culpabiliza pe celalalt si a-l forta sa se scuze; insista pentru ca el sa cedeze; farmeca pentru a-l sensibiliza; plangi pentru a-l emotiona pe celalalt infuriat de ceea ce i se intampla; sedu-l pentru a avea o relatie sexuala; “pozeaza” in victima pentru a-l face pe celalalt sa se simta rau si vinovat. Prin urmare, manipularea accepta orice actiune care sa ne permita atingerea dorintei de a reusi, domina, seduce sau impune punctul de vedere.

De altfel, comportamentele manipulatoare au ca misiune sa ne ajute sa obtinem satisfactie in ceea ce intreprindem in relatia cu ceilalti, la un moment dat. In acelasi timp, nu trebuie uitat ca nimeni nu este la adapost de manipulare si fiecare poate, in anumite momente, sa foloseasca cuvinte, atitudini sau gesturi ce vizeaza sa-l manipuleze pe celalalt. Cu titlu de exemplu, parintii recurg cateodata la “santaj sentimental” pentru a influenta comportamentul copiilor lor.

De exemplu, prin folosirea unor rugaminti de tipul: “daca iti faci ordine in camera, tu ai putea merge la prietenul tau” sau “fii dragut, fa-mi placere, tunde gazonul”. La randul lor, copiii apeleaza uneori la manipulare pentru a obtine de la parinti ceea ce isi doresc si stiu ca pe alta cale nu vor avea succesul scontat.

Opiniile si definitiile date manipularii sunt multe si de o mare diversitate. Astfel, unii autori vorbesc despre o manipulare ca despre o arta ce nu dispare. In dictionarul de sociologie, se afirma ca “Manipularea este actiunea de a determina un actor social (persoana, grup, colectivitate) sa gandeasca si sa actioneze intr-un mod compatibil cu interesele initiatorului, iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsioneaza intentionat adevarul, lasand impresia libertatii de gandire si decizie”. Practic, a manipula insemna a transforma opinii, atitudini, comportamente, sentimente, relatii prin operatii mai mult sau mai putin oneste, desfasurate fie de persoane, fie de grupuri umane special constituite si pregatite in acest scop.

Totodata, a manipula reprezinta jocul  psihologic la care se dedau aproape toti oamenii. Si nimeni, chiar persoanele cele mai scrupuloase etic, nu pretind sa se abtina. Acest aspect intareste, inca o data, afirmatia ca manipularea, astazi, este omniprezenta. De asemenea, a manipula inseamna a influenta abil pe cineva (individ sau grup uman, colectivitate sau mase), pentru a-l face sa gandeasca si sa actioneze asa cum vrea manipulatorul.

Manipularea, ca activitate, presupune o serie de afirmatii si atitudini ale unei persoane, cu un anumit statut social, cu o autoritate profesionala si/sau morala, prin care il determina pe interlocutorul sau sa faca anumite lucruri, pe care, in realitate, nu doreste sa le faca, pe de o parte, si sa actioneze astfel fara a-si da seama ca joaca rolul prescris sursei manipularii, pe de alta parte. Altfel spus, manipularea este o manevra constienta sau inconstienta a cuiva care vizeaza sa domine pe altcineva pentru a obtine anumite avantaje. Ea implica atat un raport de putere de la dominator la dominat, cat si unul de exploatare. Prin urmare, aceasta reprezinta o coercitie aplicata de o persoana alteia pentru a-si atinge interesele, cu precizarea ca se adopta un limbaj, o atitudine si un comportament adecvat scopului urmarit.

In acelasi timp, manipularea se impune a fi vazuta ca o tactica insidioasa, care face apel la instinctele noastre cele mai elementare: nevoia de a reusi, de a seduce, de a avea dreptate, de a-si impune dorinta, de a-i domina pe ceilalti. In acest context, se poate afirma ca manipularea face parte integranta din legea raporturilor umane. Din clipa in care doi indivizi intra in relatie, este prezenta o anumita doza de manipulare. De fapt, orice forma de seductie, de revendicare necesita anumite tactici de manipulare. In limite acceptabile de ambii interlocutori ca normale, manipularea este ceva firesc. Ea devine de neacceptat si de respins atunci cand este folosita abuziv in relatiile dintre doua persoane, cu scopul vadit al uneia de a o face pe cealalta sa accepte tot ceea ce i se impune aducand atingere semnificativa propriilor interese si convingeri.

Desi, se intersecteaza consistent cu sentimentele, a fi manipulat nu este un sentiment. Manipularea este o actiune pe care cineva o sufera din partea alcuiva.

Totusi, exista un sentiment in privinta acestei manipulari. Omul manipulat poate fi nemultumit, surprins, trist, descurajat. Aceste stari afective sunt cele care permit cel mai bine sa ne valorificam experienta si sa folosim situatia respectiva pentru a progresa.

In plan psihologic, adevaratul sens al manipularii este acesta: sa obtina de la cineva sa faca ceva ceea ce nu doreste sa faca, fara ca el sa sesizeze ca a fost determinat sa o faca. Manipularea poate fi voluntara sau involuntara. In primul caz, persoana foloseste constient o stratagema pentru a obtine ceea ce ea vrea.

Se cheama “jocuri” comportamentale manipulatoare: plansul – pentru a emotiona pe cel care este furios; victimizarea, adica a se comporta ca o victima pentru a suscita culpabilitatea; afisarea unui umor negru sau acuzarea directa a cuiva de ceva pentru a obtine scuze; acceptarea de a fi luat in grija de cineva; folosirea seductiei pentru a-i schimba celuilalt starea de spirit intr-una favorabila tie.

In afara afectivitatii, mai precis a emotiilor, manipulatorii folosesc generozitatea de care oamenii dau dovada in relatiile cu ceilalti. Practic, lucrurile se pot petrece in felul urmator: manipulatorul ofera servicii diverse manipulatului fara a-i pretinde, pe moment, nimic. La randul sau, persoana manipulata se simte obligata sa-l serveasca pe manipulator atunci cand acesta i-o sugereaza sau i-o solicita direct. La fel de eficace se pare ca este si tehnica culpabilizarii cuiva. Se stie ca nu exista cineva mai cooperant decat o persoana culpabilizata. De fapt, aceasta cedeaza si face concesii pentru a demonstra ca nu este asa cum a fost caracterizata si apreciata de catre manipulator.

Manipularea reprezinta, totodata, acea activitate ce urmareste sa reduca libertatea unui individ, grup restrans sau a unei multimi umane, de a discuta sau de a rezista la ceea ce i se propune, cu scopul de a-l obliga sa impartaseasca o opinie sau chiar sa adopte un comportament anume. Scopul acestei operatii este sa faca credibil ceea ce nu este in realitate. Prin urmare, manipularea este notiunea ce acopera un foarte vast evantai ce merge de la persuasiune prin retorica la conditionarea maselor prin formarea spiritelor. Altfel spus, manipularea oamenilor inseamna atunci cand o minoritate este in masura sa conduca majoritatea sa adopte comportamentele sau atitudinile dorite, pastrand iluzia de libertate.

In opinia noastra, ca activitate specific umana, manipularea se poate prezenta sub diferite forme si anume:

·         Relatieintre doua entitati distincte – manipulatorul, care poate fi o persoana sau un grup de persoane specializate in domeniu si manipulatul, care poate fi o persoana, un grup uman, o colectivitate sau o masa de oameni;


·         Raport direct sau mediat intre manipulator, ca sursa a activitatii respective si manipulat, ca tinta catre care se orienteaza actiunea de transformare a opiniei, atutudinii sau comportamentului in directia si sensul dorite de primul;

·         Ansamblul actiunilor specifice concepute, organizate si desfasurate de manipulator cu scopul de a modifica opinia publica, opiniile, atitudinile, comportamentele individuale si colective ale persoanei, grupului, colectivitatii sau maselor luate drept tinta;

·         Un raport de influenta, de putere prin care manipulatorul face ca manipulatul sa actioneze, fara sa isi dea seama, in directia dorita de el, desi, in mod firesc, acesta din urma nu ar intreprinde o asemenea actiune;

·         O activitate de reducere a libertatii individului, grupului, colectivitatii sau multimii umane de a discuta sau de a se opune la ceea ce se sugereaza sau propune sursa manipularii;

·         O activitate clandestina, deoarece victimele sale nu constientizeaza ca fac, nu ce vor ele, ci ceea ce doreste de la ele manipulatorul;

·         O activitate deliberata, caci manipulatorul foloseste metode indirecte, uneori minciuni sau puneri in scena chiar tehnice;

·         Modificarea comportamentului celui manipulat in sensul dorit de manipulator.Ea trece prin opinia manipulatului care este facut sa creada in ceva sau sa acorde valoare la ceva. Aceasta il duce la afisarea unui comportament dorit de manipulator sau la renuntarea la un comportament care serveste interesele sursei;

·         O manevra ce vizeaza sa asigure dominarea de catre o persoana sau grup a altei persoane, grup sau colectivitati cu scopul de a obtine din aceasta o serie de avantaje;

·         O forma speciala de comunicare umana. Aici este vorba de o comunicare eficace, dar lipsita de etica dupa cum aprecia un cunoscut psiholog roman.

Prin manipulare, de fapt, persoana, grupul sau colectivitatea influentata este obligata sa faca o optiune pe care, in mod normal, nu ar face-o. “Or sa obtii de la cineva sa adopte o conduita… pe care ar fi preferat sa nu o urmeze… inseamna manipulare”.

De asemenea, prin manipularea oamenilor, unii autori inteleg “… influentarea subiectilor umani (indivizi, grupuri si multimi) in vederea realizarii unor actiuni in discordanta cu propriile scopuri, fara ca acestia – subiectii umani – sa constientizeze discrepanta dintre propriile scopuri si scopurile indepartate ale celor care influenteaza, in timp ce altii afirma ca “in termenii psihologiei sociale, putem vorbi de manipulare atunci cand o anume situatie sociala este creata premeditat pentru a influenta reactiile si comportamentul manipulatilor in sensul dorit de manipulator”.

In general, cand se scrie sau se vorbeste despre manipularea oamenilor, aproape toti se gandesc la sensul negativ al acestui cuvant, dar exista si autori care apreciaza ca acest tip de activitate umana are si conotatii pozitive. De fapt, autorii citati apreciaza ca exista doar doua cai pentru a obtine comportamentul dorit din partea cuiva, si anume: exercitarea puterii (sau a raporturilor de forta) simanipularea. Potrivit opiniei lor, manipularea ramane, in fond, ultima salvare de care dispun cei lipsiti de putere sau de mijloace de presiune.

In opinia noastra, o asemenea afirmatie este limitativa si incompleta, intrucat doar un mic segment al celor ce manipuleaza sunt lipsiti de putere. Practic, marii manipulatori detin puterea si tocmai de aceea isi permit sa o foloseasca pentru a influenta, intr-o maniera mascata, opiniile, atitudinile si conduitele celorlalti oamnei in deplina concordanta cu scopurile urmarite. Pe de alta parte, manipularea da sentimentul de libertate celor alesi drept tinta atunci cand “opteaza” pentru varianta de actiune sugerata de manipulator. In acelasi timp, se stie ca folosirea fortei pentru a obtine comportamentul dorit este ineficace si trezeste resentimente in randul celor manipulati, uneori chiar reactii de rezistenta si opunere.

In concluzie, manipularea oamenilor reprezinta:

· Un raport de influenta intre doua entitati distincte – sursa (manipulatorul) sitinta (manipulatul). “Influenta se produce prin construirea unei lumi de obiecte cognitive pentru actorul care va fi influentat. Arta manipulatorului consta in construirea (neexplicita) a unei lumi de obiecte a caror punere in relatie il va conduce pe cel manipulat in mod obligatoriu spre indeplinirea unei actiuni cu semnificatie pozitiva pentru el”;

· Un tip de comunicare eficace, dar lipsita de etica. Altfel spus, manipularea este o comunicare ne-etica pentru ca impiedica o persoana sau mai multe sa-si formeze o baza relevanta de informatii pentru a alege liber si in cunostinta de cauza. Prin urmare, persoana, grupul sau colectivitatea manipulata este obligata sa faca o optiune pe care, firesc, nu ar face-o daca ar dispune de informatii suficiente, relevante, oportune si veridice despre obiectul deciziei sale;

· Rezultanta a actiunii voluntarea manipulatorului asupra manipulatului, care este determinat subtil sa actioneze in directia si sensul dorit de primul, dar in realitate impotriva propriilor interese. Manipularea este rezultanta actiunii voluntare, deoarece in toate cazurile in care aceasta este efectuata, este conceputa, organizata si condusa in conformitate cu scopurile urmarite de catre sursa sa. Chiar daca in unele cazuri, aparent, manipularea este inconstienta, dimensiunea volitionala a acesteia nu este absenta, intrucat actul in sine presupune stabilirea si atingerea unui tel bine definit;

· O falsificare a realitatii de catre sursa in vederea modificarii conduitei tintei, in sensul dorit de catre manipulator. Pentru atingerea acestui deziderat, cel care manipuleaza poate furniza informatii trunchiate, incomplete sau chiar false pentru a modifica opiniile, atitudinile, si, in final, comportamentele celor vizati in consens cu interesele sursei;

· O modalitate de a obtine rezultatele scontatede catre cei ce detin puterea fara a face apel la forta, ci la argumente, distribuite prin metode si tehnici adecvate catre cei ce constituie tinta manipularii. Folosirea fortei sau a amenintarilor cu aceasta nu duce intotdeauna la rezultatele dorite de cei care conduc, ba dimpotriva poate crea resentimente si rezistenta la cei vizati, in timp ce tehnicile de manipulare s-au dovedit mult mai eficace si mai agreate de oameni in general. Aceasta, deoarece ele dau impresia de libertate de alegere celor condusi, ii fac sa se creada partasi la decizia luata si chiar parteneri in activitatea respectiva.

Diminuarea securitatii individuale a celui manipulat este evident, aceasta putand intra in contradictie cu valorile si normele sociale dominante, cu prevederile unor acte normative referitoare la securitatea oamenilor in localitate, intr-un loc public, ceea ce ii poate afecta libertatea, stilul de viata, devenirea sociala si profesionala. Pe de alta parte, prin conduita sa contrara normelor de ordine publica din stat, din localitate el aduce atingere securitatii individuale a celorlalti oameni cu care vine in contact sau cu care ar trebui sa convietuiasca in conditii de liniste, de pace si stabilitate sociala.

In ceea ce priveste securitatea neationala, aceasta este afectata de manipularea indivizilor, grupurilor si colectivitatilor umane, a maselor si opiniei publice.

Aceasta poate fi evidentiata prin consecintele manipularii persoanelor publice si nu numai, a grupurilor cu competente in luarea deciziei in toate domeniile de activitate umana, a liderilor de opinie, a colectivitatilor si maselor de oameni, de regula, prin intermediul opiniei publice si a mass-media.

Manipularea actioneaza asupra securitatii nationale, ca entitate, generand o serie de efecte. Evidentierea lor se poate face printr-o analiza a influentei exercitate asupra principalelor componente ale securitatii statale – sociala, politica, militara, economica si culturala.

In concluzie, se poate spune ca exista o legatura stransa intre manipulare si securitatea individuala si nationala. Actionand asupra emotiilor, intereselor, situatiilor, relatiilor manipulatorul doreste sa produca schimbari semnificative in opiniile, atitudinile si comportamenul celor manipulati. De regula, aceste schimbari se fac in folosul exclusiv al manipulatorului si cu afectarea negativa a intereselor celor manipulati. Populatia tarii, in intregul sau, dar si acele grupuri sociale ce devin tinta ale manipularii prin schimbarea atitudinilor si mai ales a comportamentului, contribuie in mod involuntar atat la diminuarea securitatii individuale, cat si a securitatii nationale. De aici, necesitatea adoptarii de catre cei in drept a unor masuri concertate de atenuare a efectelor manipularii, oricare ar fi tipul acesteia din urma.


Preluare de pe sursa: