30 ianuarie 2012

Manipulare pe scara larga - Dezvaluiri din istoria secreta a manipularii: experimentele si planurile criminale elaborate de Institutul Tavistock




                                                                                de Vlad Petreanu

"Am vazut un om de afaceri echilibrat si sigur pe el, care a intrat in laborator zambind increzator. In mai putin de 20 de minute era chinuit de ticuri si se afla in pragul unei crize de nervi. Se tot tragea de lobul urechilor si isi frangea miinile. La un moment dat si-a lasat capul in palme si a murmurat: Dumnezeule, opriti-va! Si totusi a continuat sa execute fiecare instructiune a experimentatorului si s-a supus pana la capat." S. Milgram, 1963 (concluzii in urma unor experimente de manipulare)

Subiectul conspiratiei planetare fascineaza si intriga publicul larg. Dezvaluirile facute mai ales in ultimii ani au aruncat lumina asupra faptului ca exista o gigantica si monstruoasa conspiratie care urmareste sa ia in stapanire intreaga planeta. Manipularea este una dintre armele de temut folosita de conspiratori pentru a-si ascunde scopurile reale si pentru a controla publicul larg.

Multi oameni se indoiesc ca ar putea exista o conspiratie pe o scara atat de larga. Unii cer probe, dar atunci cand le gasesc le neaga existenta sau le considera irelevante. Altii raman indiferenti, spunand ca au probleme mai importante de rezolvat pentru a supravietui intr-o societate concurentiala. Vedem cum in mod paradoxal toti acestia reactioneaza exact asa cum sunt programati, in timp ce neaga in continuare existenta programarii. Bernard Levin dezvaluie in cartea sa "Time Perspective and Morale" cum au fost si sunt utilizate astfel de mecanisme.


"Profilarea" creierelor - arma razboiului psihologic

In jargonul conspiratorilor, tehnicile de influentare si manipulare se numesc "profilare". 

Odata ce vom intelege cat de usor de realizat este aceasta, la nivel de individ sau de grup, pe toate nivelurile ierarhice, prin inducerea unor reflexe conditionate, conspiratia nu va mai fi un mister pentru nimeni.

Profilarea este o tehnica elaborata in 1922 in Marea Britanie, la comanda Institutului Regal pentru Afaceri Internationale (RIIA). La acel moment, maiorul John Rawlings Reese a infiintat in cadrul Universitatii din Sussex cea mai mare institutie de "spalare a creierului" din lume - Institutul Tavistock pentru Relatii Umane.

Acest institut a devenit ulterior nucleul Biroului de Razboi Psihologic al Marii Britanii. Rezultatele cercetarilor lui Reese si-au dovedit aplicabilitatea prin faptul ca au fost verificate pe optzeci de mii de cobai umani (soldati luati prizonieri de armata britanica) supusi mai multor forme de experimente.

Utilizand metodele de manipulare a maselor concepute la Tavistock de John Rawlings Reese, populatia SUA a fost usor de convins sa participe la al Doilea Razboi Mondial. In urma acestui succes, sub indrumarea doctorului Kurt Lewin, a fost infiintat Biroul de Servicii Strategice - OSS (Office of Strategic Services), predecesor al CIA (Central Intelligence Agency) considerat ca fiind o "necesitate" pentru acele vremuri.

In timpul razboiului Kurt Lewin a devenit directorul Biroului de Studiu al Bombardamentelor Strategice, care a planificat ca Royal Air Force sa se concentreze asupra bombardarii cartierelor muncitoresti din Germania, lasand intacte tintele militare tactice, cum erau fabricile de munitii. Trebuie mentionat aici ca fabricile de munitii din ambele tabere apartineau bancherilor internationali, care nu aveau nici un interes sa-si vada bunurile patrimoniale distruse.

Ideea care a stat la baza bombardarii pana la saturatie a cartierelor muncitoresti civile era distrugerea moralului muncitorilor germani. Lewin si echipa sa au stabilit o cifra tinta, si anume ca daca bombardamentele nocturne ale Royal Air Force distrugeau 65% din locuintele muncitorilor germani, moralul populatiei civile avea sa se prabuseasca. Documentul propriu-zis a fost redactat de Prudential Assurance Company.

Royal Air Force sub comanda maresalului Arthur Travers Harris, supranumit si "Bombardierul" a dus la indeplinire planurile lui Lewin, culminand cu teroarea bombardarii orasului Dresden, in timpul caruia au fost masacrati peste 125.000 de oameni, in majoritate batrani, femei si copii. Adevarul cu privire la raidurile ororii declansate de "Harris-Bombardierul" asupra civililor germani a ramas un secret bine pazit si a fost dezvaluit dupa multi ani de la sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Mai tarziu, dupa sfarsitul razboiului, NATO a ordonat Universitatii din Sussex sa infiinteze un al doilea centru de "spalare a creierului", institutie care a fost integrata in Biroul de Razboi Psihologic al Marii Britanii. Scopul principal al acestui centru a fost orientarea cercetarilor mai degraba spre aplicatii civile decat spre cele militare.

Asa a aparut Science Policy Research Unit (SPRU) care a devenit cunoscuta ca un institut al "socurilor viitorului", titlu atribuit asa-numitei psihologii destinate sa manipuleze grupuri mari de oameni prin expunerea la evenimente socante si schimbari foarte rapide de situatie, menite sa provoace panica, deruta si nesiguranta in randul populatiei. SPRU a fost prima dintre numeroasele institutii de acest gen infiintate la Tavistock.

Prin intermediul acestor crize artificiale urmate de "administrarea" lor, se urmareste ca oamenii sa devina incapabili sa ia decizii corecte, sa-si hotarasca singuri destinele si astfel sa fie mai usor de manipulat. In cazul Statelor Unite exista deja o agentie de administrare a crizelor - Agentia Federala de Administrare a Urgentelor (Federal Emergency Management Agency - FEMA). FEMA a jucat un rol important in manipularea opiniei publice din timpul crizei create prin demolarea deliberata a Turnurilor World Trade Center din 11 septembrie 2001.


Crizele artificiale si "socurile viitorului"

"Socurile viitorului" sunt descrise ca serii de evenimente care se produc atat de rapid, incat creierul omenesc nu poate asimila toate schimbarile de situatii. Stiinta a aratat ca exista limite clar demarcate ale numarului si naturii schimbarilor carora le poate face fata mintea omeneasca. Astfel, dupa un sir continuu de socuri, grupul vizat nu mai vrea sa aleaga intre variantele existente care i se par incerte.

In urma confruntarii cu prea multe posibilitati ambigue, populatia este astfel derutata si demoralizata, cuprinsa de o violenta necugetata, determinand astfel aparitia ucigasilor in serie, a violatorilor si a rapitorilor de copii, generandu-se sentimente de frica, angoasa si teroare. Ulterior, se instaleaza o stare de apatie generala, de inertie si de indiferenta fata de orice alta schimbare. Un asemenea grup devine usor de controlat si va urma docil ordinele, fara sa se opuna.

"Socurile viitorului", spun cei de la SPRU si manualele Institutului Tavistock, sunt definite ca niste "tulburari fizice si psihice cauzate de sarcina excesiva impusa mecanismului de luare a deciziilor din mintea omeneasca". La fel cum un circuit electric suprasolicitat va arde o siguranta fuzibila, si oamenilor incep sa li se "arda sigurantele" - sindrom pe care stiinta medicala abia acum incepe sa-l inteleaga, desi John Rawlings Reese a efectuat experimente in acest domeniu inca din anii '20 ai secolului trecut.

Unul dintre subiectele studiate la SPRU este introducerea si proliferarea consumului de droguri. Pentru ca grupul-tinta vizat era tineretul, acesta fiind cel mai greu de controlat, modalitatea cea mai eficienta a fost crearea "miracolului Beatles", de fapt o inventie a Institutului Tavistock si parte integranta din procesul de "fragmentare-adaptare deficitara" elaborat de profesorul Willis Harmon.

Acest proces consta in introducerea, cu ajutorul unui corp conspirativ care nu poate fi identificat, a unui element foarte distructiv si dezbinator in interiorul unui mare grup demografic, vizat sa fie schimbat impotriva propriei lui vointe."

Ceea ce a inceput cu Beatles si cu pachetelele de droguri (LSD-Lysergic acid diethylamide) distribuite sub forma de esantioane in timpul concertelor acestei formatii, a generat un torent de droguri care si la ora actuala inunda lumea. Toate acestea nu s-ar fi putut realiza fara cooperarea mijloacelor de informare, care le-au prezentat sub masca de "noi idei" si "noi culturi" ce se dezvoltau in lumea artei si a muzicii.

O reclama absolut gratuita pentru LSD, firav deghizata in "arta" si "cultura", in timp ce cuvintele elaborate in contextul "muzicii rock" fabricate in aceleasi laboratoare ale manipularii nu erau altceva decat stimuli cu intelesul subliminal de a folosi droguri si a fi "cool".


"Violul multimilor" prin intermediul publicitatii si al propagandei politice

Un vechi banc spunea ca daca cineva l-ar fi intrebat pe cainele lui Pavlov ce crede despre stapanul sau, acesta ar fi spus: "Iata ce reflex conditionat i-am creat. Cand se aprinde beculetul imi aduce de mancare." Pavlov a demonstrat existenta unui tip de reflexe conditionate numite intarziate, prin care putea determina aparitia unui anumit comportament, in absenta stimulului original care crease conditionarea, dar care fusese asociat cu alti stimuli.

Extrapoland la fiinta umana experimentele facute de Pavlov pe caini, studiul starilor nevrotice ne demonstreaza faptul ca aceste stari negative sunt adesea conditionate de dezechilibre care se instaleaza la nivelul sistemului nervos ca urmare a unei suprasolicitari la care este supus subiectul. Pe baza acestui principiu se bazeaza si psihologia publicitatii.

Prin intermediul publicitatii se urmareste influentarea omului obisnuit - numit consumator, prin declansarea unor reflexe conditionate in sensul dat de cel care face publicitatea prin intermediul sugestiei. Publicitatea incearca sa creeze celui caruia i se adreseaza o nevoie prin utilizarea unor scheme de reflexe conditionate abil ascunse.

Sub masca unui caracter informativ, publicitatea urmareste mai mult sa "frapeze" decat sa convinga, sa sugestioneze mai mult decat sa explice. Apoi apare obsesia si nevoia stringenta de a avea acel lucru caruia i se face publicitate, chiar daca cel manipulat nu este constient de aceasta si, mai ales, nu are nevoie de lucrul respectiv.

Publicitatea, ca si propaganda politica care se adreseaza maselor, speculeaza intens faptul ca nivelul intelectual al maselor de oameni este destul de scazut. In consecinta, utilizeaza doua principii importante: prin repetitia nesfarsita a acelorasi sloganuri, imagini, sonoritati ritmice obsedante, se creeaza o stare de oboseala mentala, care este propice supunerii la vointa celui care a initiat acest proiect; al doilea principiu consta in faptul ca majoritatea oamenilor sunt inclinati sa creada in lucrurile pe care le-ar dori realizate, chiar daca acestea nu au la baza nici o motivatie reala, ci sunt doar de factura emotionala. Ne aflam astfel in fata unei adevarate imposturi psihice, un adevarat viol psihic exercitat asupra individului si a maselor de oameni.

Atunci cand un ziarist scrie un articol politic, cand un om de stat semneaza un decret, cand un cetatean depune un buletin de vot in urna, cand adversarii politici se cearta si se ataca reciproc, toate aceste acte, fara exceptie, nu sunt altceva decat reflexe conditionate de diverse grade. Iata ce spune Serghei Ceahotin: "Ceea ce caracterizeaza cu adevarat epoca in care traim este mai degraba o descrestere a influentei reale a colectivitatii asupra vietii publice; ele devin mai degraba instrumente docile in mainile dictatorilor si chiar ale uzurpatorilor care, folosind pe de o parte o cunoastere mai mult sau mai putin intuitiva a legilor psihologice si pe de alta parte dispunand de formidabilele mijloace tehnice pe care le are astazi statul modern, nelasandu-se impiedicati de nici un fel de scrupule morale, exercita asupra indivizilor care compun un popor o actiune eficace pe care am prezentat-o ca fiind un veritabil viol psihic.

Altfel spus, acestia sunt fara incetare violati psihic. E firesc ca, din cand in cand, sa fie obligati sa recurga la manifestatii zgomotoase, in care exploateaza si fac sa se dezlantuie fortele inerente multimilor." Acest lucru - la care se refera Ceahotin in cartea sa "Violul multimilor prin propaganda politica" - se explica prin faptul ca daca un reflex conditionat nu este "reimprospatat" din cand in cand, el isi pierde din eficacitate; atunci e nevoie de evenimente exterioare (pentru aceasta au fost create "socurile viitorului") care sa determine reaparitia sentimentului de frica, de exaltare sau chiar de debusolare pentru ca lantul cu care erau inainte legati acesti "sclavi psihici" sa se stranga si mai tare.
O alta premisa pe care se bazeaza unele tehnici de manipulare este aceea ca numai o parte dintre oameni au capacitatea de a intelege si de a observa ceea ce se petrece, spre deosebire de majoritatea, care isi formeaza doar opinii superficiale si trecatoare; asa stau lucrurile in privinta tuturor problemelor societatii. Reiese astfel ca irationalitatea este predominanta la nivelul constiintei publice.

Manipulatorii au profitat de aceasta constatare pentru a submina si distrage atentia oamenilor de la perceperea starii reale de fapt. Cu cat devin mai complexe problemele societatii industriale moderne, cu atat este mai usor sa se introduca diversiuni tot mai mari, astfel incat s-a ajuns in situatia absurda ca opiniile absolut nefundamentate ale maselor, create de niste manipulatori abili, sa dobadeasca aparentele unor realitati stiintifice.


Controlul social prin intermediul mass-media

Pavlov atribuia o importanta extraordinara cuvantului ca stimul in formarea reflexelor conditionate. Influenta propagandistica se realizeaza cu un succes evident folosind mass-media. Prin intermediul "actualitatilor" de la televiziune, al ziarelor, al revistelor pentru femei (foarte eficiente in a prezenta cat mai dramatic lucrurile), etc sunt aduse in casele si mintile oamenilor ideile dorite.

Iar atunci cand trebuie sa se promoveze un lucru pe care publicul n-a fost complet convins sa-l accepte, cineva scrie un articol, abordand acel subiect din toate punctele de vedere si dandu-i o importanta deosebita. Apoi procesul este repetat pana cand rezistenta publicului este invinsa pe toate planurile. Un ziarist trebuie sa fie inainte de toate un "muzician al sufletelor", el trebuie sa cunoasca perfect instrumentul la care canta - claviatura pulsiunilor si instinctelor umane, strafundurile si sublimarile lor.

El trebuie sa poata provoca deliberat in mase reflexele conditionate, sa le inhibe pe unele si sa dezinhibe altele, sa creeze unele noi, sa declanseze noi actiuni. Pentru a atinge aceste scopuri, el se foloseste de presa. Printr-o informatie mai mult sau mai putin tendentioasa se creaza o stare emotionala, sunt atinse anumite corzi sensibile ce evoca reflexele conditionate pe care ziaristul urmareste sa le directioneze pentru a-si atinge scopul.

O alta metoda de manipulare consta in a organiza talk-show-uri de televiziune live, in care un grup de experti promoveaza produsul si/sau ideea, sub pretextul "dezbaterilor". Se recruteaza participanti pro si contra, discutand in punct si contrapunct si exprimandu-si sprijinul sau opozitia. Cand totul se termina fara a se ajunge la nicio concluzie pentru ca nici nu se dorea aceasta, subiectul promovat a fost imprimat in mintea telespectatorilor. Aceasta practica, noua la inceputul anilor saizeci, a devenit in prezent o metoda standard.


Sondajele au de fapt rolul de a forma opinii

In afara de mass-media, o alta zona importanta de intersectie dintre experimentele programarii mentale si ceea ce devine politica publica este cea a "sondajelor de opinie". 

Campaniile de sondare a opiniei publice au, de fapt, sarcina de a modela si manipula opinia publica in modurile care le convin conspiratorilor. O mare parte din ceea ce citim in ziare sau vedem la televizor a fost mai intai validat prin campanii de sondare a opiniei publice. Aceasta procedura se numeste "faurirea opiniei publice".

Aceasta este perla "olimpienilor" caci, cu ajutorul miilor de specialisti in noile stiinte sociale aflati la discretia lor si tinand strans in mana toata mass-media si in special agentiile de stiri, se pot crea NOI opinii publice despre aproape orice subiect, pentru a fi apoi diseminate prin lume in mai putin de doua saptamani.

Ideea simpla care sta la baza acestei metode de conditionare sociala este aceea de a afla cat de receptiv este publicul fata de directivele politice trimise de Comitetul celor 300 (Comitetul celor 300 este SINGURA ierarhie de putere din lume care transcende toate guvernele si indivizii, oricat de puternici si de siguri pe sine s-ar crede acestia. Ea acopera finantele, domeniul apararii si partidele politice de toate culorile si orientarile. Nu exista nici o entitate pe care Comitetul sa n-o poata depista si controla, inclusiv religiile organizate ale lumii).

Oamenii sunt numiti "grupuri-tinta ale populatiei", iar sondajele de opinie masoara de fapt rezistenta acestora fata de ceea ce apare la stiri - care reflecta directivele transmise de la nivelul cel mai inalt al guvernului invizibil. In functie de rezultatele obtinute prin aceste barometre de opinie se iau anumite masuri, corectandu-se prin metode de programare si manipulare adecvate abaterile grupurilor tinta de la directia dorita. 

Oamenii traiesc cu impresia ca sunt bine informati, dar nu-si dau seama ca opiniile pe care le presupun a fi ale lor au fost de fapt create in institutiile de cercetare de grupuri de gandire (care gandesc deci in locul lor).

Ei nu sunt lasati sa isi formeze opinii proprii, iar cei care indraznesc sa o faca sunt imediat sanctionati social. Si la acest proces contribuie chiar informatiile oferite de mass-media si sondajele de opinie. Un asemenea proces de conditionare este descris in termeni tehnici ca "mesajul care ajunge la organele de simt ale persoanei care trebuie sa fie influentata".

Totul face parte din elaboratul proces de influentare a opiniei creat la Tavistock. Unul dintre expertii in sondarea opiniei publice este Daniel Yankelovich, membru in Comitetul celor 300 si patron al companiei Yankelovich, Skelley and White. Yankelovich nu se sfieste sa afirme in fata studentilor sai ca sondajele sunt instrumente de modificare a opiniei publice.

Ideea nu ii apartine insa, ea a fost inspirata de cartea "Trend Report" a lui Daniel Naisbett, scrisa la comanda Clubului de la Roma. In aceasta carte, Naisbett descrie toate tehnicile construite de fauritorii opiniei publice la ordinul Comitetului celor 300.

Oamenii de stiinta angajati in procesul conditionarii sunt numiti pompos "ingineri sociali" sau "savanti ai noilor stiinte sociale" si joaca un rol crucial si deserori nebanuit in tot ceea ce vedem, auzim si citim. Inginerii sociali de "scoala veche" au fost Kurt K. Lewin, Hadley Cantril, Margaret Meade, Derwin Cartwright si Lewis Lipssitt, care impreuna cu John Rawlings Reese, au format coloana vertebrala a specialistilor noii stiinte de la Institutul Tavistock.

In timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, peste o suta de cercetatori au lucrat sub conducerea lui Kurt Lewin, copiind constiinciosi metodele adoptate de acesta de la Reinhard Heydrich din S.S. Dupa cum stim, OSS (Biroul de Servicii Strategice - Office of Strategic Services), a fost predecesorul CIA si s-a bazat pe metodologia nazista a lui Heidrich.

Guvernele Marii Britanii si Statelor Unite au deci deja de mult pregatita masinaria cu care vor sa ne aduca pe linia Noii Ordini Mondiale, posibila a fi implementata doar prin materializarea unei rezistente slabe si simbolice din partea omenirii. Aceasta "masinarie" functioneaza din 1946 si fiecare an ce trece aduce noi si noi perfectionari ale ei.

De exemplu, inainte ca Statele Unite sa intre in al doilea razboi mondial, americanii au fost conditionati sa priveasca Germania si Japonia ca pe niste dusmani periculosi, care trebuiau sa fie opriti cu orice pret. Pe baza informatiilor cu care fusesera indopati, americanii erau convinsi ca inamicii trebuiau intr-adevar sa fie Germania si Japonia, era modul cel mai sigur de a-i determina sa ignore adevaratul inamic. Mai recent, am vazut cat de bine functioneaza procesul de conditionare de la Tavistock, cand intr-un mod similar americanii au fost conditionati sa perceapa Irakul ca pe o amenintare si pe Saddam Hussein ca pe un dusman personal al Statelor Unite.

Aceasta s-a petrecut cand George Bush (subordonat Comitetului celor 300) a primit ordin sa atace Irakul. In doua saptamani, cu ajutorul mass media, nu numai Statele Unite, ci aproape intreaga opinie publica mondiala s-a intors impotriva Irakului. La fel stau lucrurile acum cu asmutirea lumii impotriva Iranului. Evenimentul catalizator a fost mereu unul de tip "soc al viitorului".

Demolarea deliberata a celor doua turnuri World Trade Center de catre americani pentru a crea pretextul invadarii Irakului este similara inscenarii de la Pearl Harbor, care le-a oferit pretextul de a ataca Japonia. Vedem deci cum istoria se repeta, iar oamenii orbiti prin manipulare si programare par sa nu invete nimic din ea.

Amenintarea cea mai grava a manipularii se adreseaza libertatii individuale si colective a omenirii. Odata cu aparitia Guvernului Mondial Unic si a Noii Ordini Mondiale, se vor pune in aplicare experimente cu raza lunga de actiune, in scopul de a-i eradica omului din minte, trup si suflet dorinta de libertate. Atacul asupra sufletului consta intr-o serie de experimente cumplite, aflate in faza de elaborare, aplicate pana acum, pe scara restransa, in locuri ca Spitalul Naval Bethesda si inchisoarea Vacaville din California.

Libertatea este un drept fundamental primit de la Dumnezeu, pe care cei care se cred stapanii acestei planete au cautat dintotdeauna sa-l submineze. Totusi dorul de libertate al fiecarei fiinte umane este atat de mare, incat pana in prezent, niciun sistem nu l-a putut smulge din inima omului. Experimentele care au avut loc in URSS, Marea Britanie si SUA, pentru a toci si amorti dorinta de libertate a fiintei umane, s-au dovedit pana in prezent incapabile de succes.


sursa: Active Information Media

preluare de  pe sursa: www.aim.active.ws